Monday, October 03, 2011

Sözlüğe devam

Çizgifilmci.com da başladığımız sözcük çalışmamız Başar’ın şu gönderisi ile devam etti
"
lip-synch: Karakterin, ağzının ve dahi bütün vücudunun, verilen konuşmaya uyacak biçimde canlandırılmasıdır..

Türkçesine öneriler: Uygun ağız, replik senkronu, karakteri konuşmaya uydurma, dudak tutturma, dudak senkronu, ağız zamanlama ..."


tabi replik ve senkron gibi kelimelerin de Türkçe karşılıklarını zaman içinde bulacaktık.

Ardından Desenbey Hocamızın da değerli desteği geldi ve tiridi ile tudii kavramlarını tanımlarınını şu şekilde paylaştı:


Bilgisayar canlandırma için kullanılmaya başlandığında bilgisayarlar sadece şekilleri, renkleri ve çizgileri oradan oraya hareket ettirebiliyordu. Bilgisayarla araresim teşebbüsleri yapıldı, bunlar oldukca "hoş" sonuçlar doğurdu çünkü çizgilerin arasına çizgi koyan bilgisayarlar üç boyutlu şekilleri anlamıyorlardı.

Derken bilgisayarın icinde üç boyutlu şekiller yaratmanın ve bunları döndürmenin yolu bulundu. Bu üç boyutlu şekillere, doğrudan doğruya bilgisayarın içinde yaratıldıkları için, "Bigisayarda Yaratılmış Gorüntüler" ya da kısaca "Bilgisayarda Yaratılmış" dendi. Ingilizcesi "Computer Generated Imagery" (CGI) ya da yalnızca "Computer Generated" (CG) oluyor.

Artık bir yandan şekilleri ancak çizgi olarak anlayan grafik programlar vardi- ve hala da var (Flash gibi), bir yandan da yeni geliştirilen, bilgisayar içinde döndürülebilir üç boyutlu şekiller yaratan programlar. ilk gruptaki programlara iki boyutlu (2-D), ikincidekilere de üç boyutlu (3-D) dendi. Bilgisayar grafiği çalışmaları da bu şekilde kullanılan programa gore iki veya üç boyutlu olarak ayrıldı.

Bu safhada tabirler henuz animasyona(canlandırmaya. r.ç) bulaşmamıştı.

Animasyonda iki boyut tabiri kullanıldığında bundan siluet ya da "cutout" teknikleri anlaşılıyordu. "Uc boyut" deyimi de üç boyutlu nesnelerin kamera önünde hareket ettirilmesiyle yaratılan animasyon (canlandırma) anlamına geliyordu- yani "stop-motion" dediğimiz. (Stop-motion çalışan Aardman studyosunun çalışmalarını anlatan 1999 baskısı "Cracking Animation" adli kitabın kapağında "The Aardman Book of 3-D Animation" yazısını okuyabilirsiniz.).

Zamanla prodüksyon dunyasinda 3-D bilgisayar programları yayginlaşıp bu teknik kullanılarak yapılan canlandırma filmler populerlik kazaninca 2-D bilgisayar programları unutuldu (ya da daha dogrusu "Web Animation" gibi yeni isimler aldılar) ve 2-D terimi, 3-D'nin karşılığı olarak geleneksel, ya da cizim, ya da klasik animasyona(canlandırmaya) atfedildi. Boylelikle bambaşka olan iki sey birbiriyle kıyasa sokuldu ve geleneksel animasyon 3-2 mağlup duruma düşürülüverdi.


Şimdilik bu kadar. Bir sonraki yazımızda sizlere "flip"i nasıl Türkçeleştirdiğimizi anlatacağım.